اولگا مدودکوف Olga Medved Kova اولگا مدودکوف Olga Medved Kova
تاریخ : چهار شنبه 11 آبان 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

هنر یاغی گرایانه روسیه

اولگا مدودکوف Olga Medved Kova
 متولد 1963، تاریخ نگار و منتقد هنری روسیه می باشد. تحقیقات او در دانشگاه لومونوسوف روسیه، در رشته تاریخ هنر شکل گرفته و به عنوان محقق در انیستیتو تاریخ هنر مسکو به فعالیت می پردازد. او هم اکنون در حال مطالعه  علوم اجتماعی مدارس پاریس می باشد. از تألیفات او می توان به “L’Art Russe” به همراه “Citadelle et Mazenod” اشاره کرد. او مرتباً مقالاتی درباره هنر قرن 18 و 19 روسیه در مجلات علمی - هنری روسیه به چاپ می رساند و نقدهای هنری وی را در مجله ی پاریسی “La Pensee Russ” می توان یافت..
 
▪ ▪ ▪
 

 معمولاً اصطلاحات و لغات زیادی درباره ی آثاری که در مجموعهBrochetain

1

به نمایش درمی آید، به کار می رود. در غرب از لغاتی چون «هنر غیر رسمی» (non-official)، «هنر یاغیان»(Non-conformist)، «هنر دیگر» (Avant-gaurd)، «آوانگارد»   و «زیرزمینی» (underground)و ... استفاده می شود. هنر غیر رسمی برای عامه ی مردم و اولیای امور، هنر یاغیگرانه نسبت به فضای واقعگرا برای نقاشان و دگراندیشان برجسته و هنر دیگر در مقابل سوسیال رئالیسم به کار می رفتند.


اصطلاحات «غیر رسمی» و «دیگر» به دلیل اینکه جنبشی دور از فضای معین را معرفی می کرد در طی زمان دچار تغییر در معانی خود شدند و چون بیان کلمه ی یاغیگرانه در مورد پدیده ها و اتفاقات این ژانر هنری صدق می کرد، پایداری بیشتری داشت. در حقیقت حد و مرزی بین نقاشان نوظهور غیر رسمی و رسمی تا حدودی نامشخص بود، به خصوص هنگامی که این جنبش پرشکوه آن ها در اوج فعالیت بود نقاشان سعی می کردند نه تنها با عامه، بلکه حتی با دستگاه دولتی و قدرت نیز ارتباط حاصل کنند.


این زمانی بود که جای نگرفتن هنر در قالب های سوسیال رئالیستی در شوروی قابل تصور نبود (این مکتب در آکادمی روسیه در قرن 19 شکل گرفت) و به عنوان مخالفت سیاسی تلقی می شد. در آن زمان پیکاسو و لژه در موزه ی پوشکین نمایشگاهی بر پا کردند و هنر آوانگارد اوایل قرن 20 روسیه در مایاکونسکی به نمایش درآمد و اینگونه وانمود شد که آزاد تضمین شده ای وجود دارد.


در اول دسامبر سال 1962 در تالار شوالیه خروشف، نمایشگاهی برای یادبود 30مین سال انجمن نقاشان مسکو برپا شد. این نمایشگاه شامل کارهای نقاشان طراز اول نیمه ی اول قرن 20ام همانند استرینبرگ، فالک، دروین، پترو، ودکین، کوسنتوف و برای اولین بار در طبقه ی اول این تالار کارهای هنرمندان جوان مستقل، سوبلف، یانلیکوسکی، جوتوفسکی، نسوتنی و منتخب بزرگی از هنرمندان استودیو بلیوتین به نمایش در آمد. که در بیانیه ی نمایشگاه خروشف تصمیم بر آن شد که این کارها را جنبش »یاغیان« بخوانند.




|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید